جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۸ اسفند ۸, شنبه

پیشگیری از اعتیاد فرزندان

خانواده:
نقش خانواده در شکل گیری شخصیت کودکان و پیشگیری از ابتلاء به آسیب های اجتماعی آنان مخصوصا اعتیاد ، نیازی به توضیح نداشته و همگان اعتقاد دارند که منحصر بفرد است.پس قبل از هر اقدامی برای آموزش کودکان خود می بایست کانون خانواده را بازبینی نموده و نقاط آسیب پذیر آن را شناخته و در جهت سالم سازی کوشش نماییم ، چون ما والدین هم نقش تربیتی برای فرزندان خود داریم و هم الگویی رفتاری برای آنان بشمار میرویم. ویژگی های خانواده سالم:


1- تعهد :
 اعضاء تعهد دارند که برای آرامش ، راحتی و شکوفایی سایرین در خانواده ، تمامی سعی و تلاش خود را داشته باشند.

2- الگوهای موثر ارتباطی :
در یک خانواده سالم اعضاء براحتی می توانند با هم صحبت کنند و منظور خود را به یکدیگر برسانند آنها به هم اجازه بیان احساسات و افکار را می دهند و کمتر دچار اختلاف و سوء تفاهم هستند

.3- قدردانی :
قدردانی احساسی است که اعضاء در یک خانواده سالم به یکدیگر می دهند و این احساس منتهی به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس عضوی که از او قدردانی شده است خواهد شد.قدردانی می تواند در نگاه ،در کلمات و حتی در حالات فیزیکی روی دهد همانند در آغوش گرفتن و...

.4- قدرت مقابله با مشکلات :
خانواده سالم از ظرفیت های بالای تحمل بحران های زندگی برخوردار است، شالوده آن با رویداد های تاثر انگیز متلاشی نمی شود.

5- نقش و وظائف :
هر کدام از اعضاء داری نقش و وظیفه تعریف شده خود است.

.6- معنویت :
در خانواده سالم زندگی معنای عمیقی داشته و به ظواهر اکتفاء نمی شود، نقش خداوند و هدف متعالی از زندگی همراه با عشق وتوجه به یکدیگر مد نظر قرار می گیرد.


آیا میدانید:
فرزندان ما از مقاومت کمی در برابر مصرف مواد مخدر برخوردار هستنند ولی قابلیت پذیرش و توانایی آنان نسبت به خطرات مواد اعتیاد آور بالا است.

- از چه سنی می توان در خصوص مضرات مواد اعتیاد آور با کودک خود صحبت کنیم؟

- چه آموزش هایی در خانواده می تواند نقش پیشگیرانه از مصرف مواد اعتیادآور را برای فرزندانمان داشته باشد؟

آموزش هایی که والدین می توانند به فرزندان خود بدهند در دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم بندی می شود. البته به یاد داشته باشیم ،تمامی تعالیمی که والدین به فرزندان خود می دهند می بایست در بستری از آرامش ، محبت و توام با صمیمیت باشد ، لذا شرط لازم برای تاثیر آموزش والدین ، بستر ایمن خانواده بوده و والدین نیز بعنوان الگوی رفتاری کودک ، می بایست خود تمثیل هایی از رفتار مناسب باشند . البته افزایش اطلاعات والدین از انواع مواد مخدر شایع و آسیب های هر کدام نیز ضروری است .

آموزش های عمومی:
هدف از این آموزش ها آشنایی کودک با قوانین ، وظائف افراد در خانواده ، مسئولیت پذیری ، قدرت بیان احساسات ، نه گفتن در موارد مشکوک و غیر قابل کنترل ، تقویت روحیه معنوی و پرورش خلاقیت است.

آموزش های اختصاصی:
در این بخش تمرکز بر روی افزایش اطلاعات تخصصی کودک از داروها ، سموم ، بسته های مشکوک و افراد غیر قابل اطمینان بوده و با رشد سنی او اطلاعات در خصوص مواد اعتیاد آور و آسیب های ناشی از آن که در اثر استعمال مواد اعتیاد آور به بدن خواهد رسید متمرکز می شود و حتی می بایست با بالاتر رفتن سن او ، انواع مواد اعتیاد آور و راه های تشخیص آن را نیز به او یاد داده و در او تمایل عضویت در گروه های مبارزه با اعتیاد را ایجاد نماییم .

آموزش های مناسب برای کودکان 5 تا 9 سال :
در این سن کودکان نسبت به خود از احساس خوبی برخوردار هستند ولی در مورد رویدادهای آینده درک خوبی ندارند همان گونه دنیا را می بینند که دوست دارند ، والدین می بایست رفتار آنان را هدایت نموده و اطلاعات مناسب را به آنان بدهند. سعی کنید با شوخی و بازی آموزش های خود را همراه کنید و به چیزهایی که توجه او را جلب کرده بپردازید ، باید بدانید که از صحبت در خصوص موارد و چیزهایی که نیازمند آینده نگری بوده و بحث در مورد آنها نیازمند درک خاص می باشد اجتناب کرده و به زمان حال و چیزهای در دسترس و مورد علاقه او بپردازید.

نمونه آموزش های مخصوص کودکان 5 تا 9 سال :
1)-برای آنها از تفاوت میان داروها و سموم صحبت کنید.2)-برای او توضیح دهید چه کسانی قابل اعتماد هستند و می توان از آنها کمک گرفت.3)-او را با قوانین آشنا کنید ، بویژه در خصوص قوانین خانه ، راهنمایی و رانندگی (عبور از خیابان) و رعایت آنها صحبت کنید. 4)-برای او توضیح دهید که داروها باید حتما با مجوز پزشک مصرف شود.5)-او را با غذاهای مقوی و مناسب آشنا کنید.6)-لزوم رعایت بهداشت شخصی را برای او توضیح دهید.7)-او را ترغیب به پرسیدن سوال کنید.8)- به او یاد دهید که از اشیاء و بسته های مشکوک دوری کند و والدین خود را مطلع نماید. 9)-قدرت نه گفتن را با بازی در او تقویت کنید.

آموزش های مناسب برای کودکان 9 تا 12سال:
در این سن کودکان می خواهند از همه چیز سر در بیاورند آنها علاقمند به یادگیری بوده و به گروه های دوستان خود خیلی اهمیت می دهند و تاثیر پذیری آنان از این گروه ها بسیار زیاد است .والدین باید از حساسیت های این دوره سنی آگاه بوده و بدانند که بیشترین مصرف سیگار در کلاس های دوم و سوم راهنمایی روی میدهد ، پس با آموزش های درست می توانیم به پیشگیری فعالی در خصوص فرزندان خود دست یابیم.

نمونه آموزش های مخصوص کودکان 9 تا 12 سال :
1)- با فرزند خود بیشتر ارتباط بگیرید ، بگذارید او سوالات خود را با خیالی راحت از شما بپرسد و شنونده خوبی باشید.2)- او را با آسیب های مواد اعتیاد آور بر قسمت های مختلف بدن آشنا نمایید.3 )- او را تشویق کنید که با دوستان خود ،دسته های مبارزه با مواد اعتیاد آور در مدرسه و یا کانون های فرهنگی تشکیل دهد.4)- برای او موقعیت های ورزشی و تفریحی سالم مهیّا کنید.5)- او را با عواقب مصرف مواد در جامعه آشنا کنید.6)- با او نه گفتن را تمرین کنید.7 )- با والدین دوستان کودک خود ،ارتباط داشته باشید.8)- هر از چند گاهی دوستان کودک خود را به منزل دعوت نمایید.9 )- در خصوص ارزش های خانواده با او صحبت کنید .10 )- در خانواده به فعالیت های دست جمعی بپردازید و عضو گروه های مبارزه با دخانیات و اعتیاد شوید.11) - به ارزش ها و رسوم مذهبی احترام قائل شوید و سعی کنید بعد معنوی خانواده را تقویت نمایید .12) - از هر فرصتی برای با او بودن استفاده کنید.13) -در رفتار خود تضاد نداشته باشید ، شما الگوی رفتاری کودک خود هستید.14)- سعی کنید مقبولیت افرادی را که از مواد اعتیاد آور استفاده میکنند ، زیر سوال ببرید.15)- اگر مصرف کننده دخانیات هستید او را درگیر اعتیاد خود نکنید ، مثلا از او نخواهید برای شما سیگار بخرد.16)- خواسته های خود را بصورت واضح با او درمیان بگذارید و دوری از مواد اعتیاد آور را بعنوان یک ارزش مهم در خانواده به او بشناسانید.17)- موضع قدرتمندانه در خصوص تبلیغات مواد اعتیاد آور و مخصوصا سیگار داشته باشید.18)- از شوخی های رایج که قبح معتادین و اعتیاد آنان را کم می کند بپرهیزید.19)- اعتیاد را بعنوان واقعیتی تلخ در جامعه بپذیرید ، سعی کنید اطلاعات کاملی در خصوص انوع مواد اعتیاد آور رایج در محله خود و شهرستان محل سکونت داشته باشید ، شما می بایست برای سوالات فرزندان خود ،پاسخ های مناسب داشته باشید.

هیچ نظری موجود نیست: